Villa Elise, Stronie Śląskie
Trasa 5 SZLAK NARCIARSTWA BIEGOWEGO W GÓRACH BIALSKICH PT. „BIALSKIMI BEZDROŻAMI Z BIELIC NA BROUSKA – SZCZYT Z WIDOKIEM NA WYSOKI JESENNIK”
  1. Strona główna
  2. Atrakcje
  3. Okoliczne szlaki
  4. BIALSKIMI BEZDROŻAMI Z BIELIC NA BROUSKA – SZCZYT Z WIDOKIEM NA WYSOKI JESENNIK

Data
przyjazdu
wyjazdu

Trasa: Bielice parking->Dolina Białej Lądeckiej->Biały Spław->Mały Szengen-> Pohadka->Brousek-> Mały Szengen-> Polana Palas-> Pralinka-> Droga Nad Spławami ->Długi Spław-> Dolina Białej Lądeckiej

Długość trasy ok. 19 km. Dla: średniozaawansowanych narciarzy biegowych.

Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu w górnych Bielicach, obok stawu przeciwpożarowego, około 15 kilometrów od Stronia Śląskiego. Kiedyś w tym miejscu znajdowała się osada Nowa Biela, która za czasów, kiedy mieszkali tutaj niemieccy osadnicy, była prężnie działającą wsią z apteką, tartakiem szkolą oraz karczmą. Wsią która przed II wojną światową, liczyła grubo ponad 150 mieszkańców. Po wojnie wieś opustoszała, większość budynków została rozebrana a mieszkańcy wyjechali. Ruch turystyczny zaczął się rozwijać ponownie na tych terenach w latach 80. XX wieku a prawdziwy boom turystyczny nastał dopiero w XXI wieku. To miedzy innymi wtedy na prośbę Klubu Czeskich Turystów z Bielic poprowadzono niebieski szlak turystyczny w kierunku czeskiego schroniska Paprsek położonego w pobliżu szczytu Palas.

My przez pewien czas, będziemy wędrować właśnie tym szlakiem, wzdłuż potoku o nazwie Biała Lądecka, w kierunku jego źródeł, które mają swój początek na stokach Góry Postawnej (1117 mnpm) będącej najwyższym szczytem w Górach Bialskich po stronie polskiej. Idziemy cały czas Doliną Białej Lądeckiej, delikatnie wznoszącym się terenem. Cały czas trzymamy się prawej strony drogi, gdy docieramy do Białego Spławu skręcamy w lewo (idąc w prawo droga doprowadzi nas do Długiego Spławu).

Czeka nas strome podejście o długości ok. 2 kilometrów,  idziemy szeroką drogą, na tym odcinku najczęściej przygotowywaną dla narciarzy biegowych pod styl klasyczny, z dwoma torami. Po prawej stronie w głębokiej dolince wije się zgrabnie Biała Lądecka. Warto na tym odcinku zrobić sobie kilka dłuższych odpoczynków, podczas których będziemy mogli podziwiać przyrodę w postaci głównie wiekowego lasu iglastego, czasami też w tamtych okolicach można spotkać samotną sarnę lub dorodnego jelenia. My pniemy się cały czas w górę, stopniowo teren się wypłaszcza, gdy docieramy do skrzyżowania, skręcamy w lewo, w stronę stromego podejścia na czeskim szlaku biegowym o nazwie Wielki Szengen, którym po przejściu około 350 metrów dochodzimy do kolejnego skrzyżowania się szlaków biegówkowych, jesteśmy na granicy polsko-czeskiej. Skręcamy w lewo w kierunku szczytu o nazwie Brousek (1116 mnpm), Polacy nazywają go osełkową górą, bo podobno kamień z którego jest zbudowany doskonale nadaje się do ostrzenia noży. Po przebyciu około 1 kilometra, łatwym granicznym szlakiem docieramy do niewielkiego wzniesienia, właśnie dotarliśmy do Brouska, doskonałego punktu widokowego na czeski Masyw Wysoki Jesennik, z najwyższym jego szczytem Pradziadem (1492 mnpm) oraz piękną panoramą również na polską stronę z widocznym pasmem Gór Bialskich oraz Masywem Śnieżnika. Warto było się tutaj wspinać. Idąc dalej dotarlibyśmy do Przełęczy Trzech Granic (1111 mnpm), my jednak mamy inne plany i wracamy szlakiem granicznym do Wielkiego Szengena, mijamy skrzyżowanie, na którym już wcześniej byliśmy, podchodząc stromym podejściem z Białego Spławu i jedziemy dalej, pokonując niewielkie wzniesienie, wzdłuż granicy w kierunku Travnej Hory. Po dotarciu do Travnej Hory rozpoczynamy, długi ponad kilometrowy zjazd z pięknymi widokami po lewej stronie na Masyw Śnieżnika i Góry Bystrzyckie. Tutaj też warto się na chwilę zatrzymać w celu podziwiania pięknych panoram górskich. Zjazd robi się łagodniejszy, skręcamy z drogi granicznej w lewo, na czeską stronę aby po 300 metrach dotrzeć do czeskiej szerokiej drogi na czerwonym szlaku turystycznym, prowadzącym z  wioski Petrikova do czeskiego schroniska Paprsek. My skręcamy w prawo i stromym 300 metrowym zjazdem docieramy do polany Palas. Tutaj krzyżuje się wiele czeskich szlaków biegowych i turystycznych. Stąd możemy wybrać się do czeskiego schroniska Paprsek na pyszny obiad, my polecamy knedliki z jagodami, podobno najlepsze w Republice Czeskiej. W przypadku wybrania wariantu z gastronomią w tle, musimy z powrotem wrócić na polanę Palas, skąd kontynuujemy naszą trasę, czeskim szlakiem biegówkowym Pralinką. Kierujemy się w górę w kierunku granicy, do której docieramy po przebiegnięciu około 400 metrów. Na granicy skręcamy w lewo i dalej trasą poprowadzoną w gęstym lesie mieszanym, na granicy z rezerwatem przyrody „Puszcza Śnieżnej Białki”, trasą interwałową, biegniemy raz pod górkę raz z górki w kierunku Rudawca. Po przebiegnięciu około 1,2 kilometra docieramy do krzyżówki, Pralinka prowadzi dalej prosto a my skręcamy w prawo stromym 150 metrowym zjazdem tzn. Małym Szengenem do drogi po polskiej stronie zwanej Drogą nad Spławami. Skręcamy na drodze w prawo i po przebiegnięciu około 1,3 kilometra jesteśmy na rozdrożu zwanym Długim Spławem. To jest dobre miejsce odpoczynkowe na posiłek, na który z pewnością zasłużyliśmy po trudach naszej dotychczasowej wycieczki. W tym miejscu krzyżują się szlaki biegowe w kierunku schroniska Parsek (skrót 1800 metrów), na Biały Spław i do parkingu w Bielicach. My wybieramy właśnie parking, w którego stronę prowadzi długi prawie 5 kilometrowy zjazd. Skręcamy więc w pierwszą w lewo i zjeżdżamy w dół. Uważajcie na zjeździe ponieważ po drodze czekają na nas dwa, oddalone od siebie o kilka kilometrów strome zjazdy. Po drodze, gdybyśmy poczuli się zmęczeni, możemy odpocząć przy malowniczo położonym stawie leśnym, który znajduje się po prawej stronie w kierunku naszego zjazdu. Znajdują się tam ławeczki, które zostały postawione tam specjalnie jako żeby zachęcić turystów do odpoczynku w tym miejscu. Po odpoczynku ruszamy w dalszą drogę i po przejechaniu 2 kilometrów jesteśmy na parkingu w górnych Bielicach, kończąc naszą wycieczkę.

Wycieczka ta jest najlepszym wariantem dla osób, które uwielbiają górskie panoramy, lubią długie podjazdy i strome zjazdy. Do zobaczenia na trasach w Górach Bialskich.

Zobacz na mapie
Newsletter

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez F.H. ORNATUS, Kalwaryjska 5, 30-509, Kraków , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane