Villa Elise, Stronie Śląskie
Trasa 1 SZLAK NARCIARSTWA BIEGOWEGO W GÓRACH BIALSKICH PT. „BIALSKIMI BEZDROŻAMI NA PRZEŁĘCZ SUCHĄ”
  1. Strona główna
  2. Atrakcje
  3. Okoliczne szlaki
  4. BIALSKIMI BEZDROŻAMI NA PRZEŁĘCZ SUCHĄ

Data
przyjazdu
wyjazdu

Trasa: Bielice-> Dolina Białej Lądeckiej->Długi Spław-> Droga Nad Spławami->Przełęcz Dział->Łącznik pomiędzy Przełęczą Dział a Czarnym Duktem-> Czarny Dukt->Bielice parking.

Długość trasy ok. 19 km. Dla średniozaawansowanych narciarzy.

„BIALSKIMI BEZDROŻAMI NA PRZEŁĘCZ SUCHĄ” - opis trasy

Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu w górnych Bielicach, obok stawu przeciwpożarowego, około 15 kilometrów od stolicy gminy, Stronia Śląskiego. Kiedyś w tym miejscu znajdowała się osada Nowa Biela, która za czasów, kiedy mieszkali tutaj niemieccy osadnicy, była prężnie działającą wsią z apteką, tartakiem szkolą oraz karczmą. Wsią która przed II wojną światową, liczyła grubo ponad 150 mieszkańców. Po wojnie wieś opustoszała, większość budynków została rozebrana a mieszkańcy wyjechali, zostali tylko ci, którzy byli najtwardsi. Panujący wtedy ustrój polityczny też nie był dla miejscowości, która była wsią przygraniczną, zachęcający do zamieszkania przez osoby, które przyjeżdżały z centralnej Polski na tzn. Ziemie Obiecane. Osiedlanie się na terenach przygranicznych było zakazane. Za czasów niemieckich Bielice były wsią letniskowo – turystyczną, przez wieś przejeżdżało się podróżując z oddalonego o 20 km uzdrowiskowego miasteczka Lądka Zdroju, do leżącego powyżej wsi, na pograniczu niemiecko – czechosłowackim rezerwatu przyrody Puszcza Śnieżnej Białki, chroniącej starodrzew dawnej puszczy sudeckiej. Kuracjusze turyści mogli tam obejrzeć stare jawory, świerki oraz potężne sosny i modrzewie. Obecnie poruszając się na biegówkach, również możemy obejrzeć majestatyczne drzewa pamiętające zapewne czasy sprzed 200 lub 300 lat. Nasza trasa biegowa została poprowadzona wzdłuż granicy rezerwatu, który można odwiedzić wybierając się na wycieczkę pieszą z Bielic na Rudawiec (1112 mnpm) zielonym szlakiem turystycznym. Dla zdobywców Korony Gór Polski ważna informacja, Rudawiec jest jednym ze szczytów do korony należącym, na szczycie znajduje się pamiątkowa pieczątka, którą można przybić do książeczki potwierdzającej zdobycie góry.

Startujemy zatem z parkingu, udając się wzdłuż potoku, płynącego po naszej lewej stronie w górę. Ten potok to rzeczka, która po kilku kilometrach przeistacza się w jedną z głównych rzek Ziemi Kłodzkiej, Białą Lądecką. Rzekę o długości 52 km, będącą dopływem Nysy Kłodzkiej.

Dalej przez polanę, służącą do nauki jazdy na nartach biegowych wjeżdżamy do lasu i cały czas pokonując niewielkie wzniesienie, jedziemy w górę Doliną Białej Lądeckiej. Po prawej stronie towarzyszy nam gęsto rosnący las, porastający strome zbocze a po lewej stronie towarzyszy nam Biała Lądecka. Jedziemy do źródeł Białej….
Po przejechaniu około 4 kilometrów, piękną doliną, docieramy do skrzyżowania na Białym Spławie, skręcamy w prawo i stromym podejściem ruszamy w kierunku kolejnego skrzyżowania na Długim Spławie, gdzie docieramy po około 700 metrach. Długi Spław to duże skrzyżowanie, skąd szlaki biegowe skręcają w kierunku czeskiego Schroniska „Paprsek” ( odległość około 1800 metrów), na Biały Spław i w kierunku Wielkiego i Małego Szengena, które poprowadzone są wzdłuż Drogi Nad Spławami. My skręcamy w prawo, stromym podejściem właśnie Drogą Nad Spławami. Droga Nad Spławami będzie nam towarzyszyła aż do Przełęczy Suchej ale zanim tam dojedziemy dotrzemy wcześniej do skrętu na Mały Szengen (po przejechaniu ok. 1,2 kilometra). Trasa jest bardzo przyjemna, poruszamy się po niej praktycznie po prostych odcinkach z niewielkimi podjazdami i zjazdami. Gdybyśmy się jednak po drodze zmęczyli możemy zjechać do Bielic, skracając sobie wycieczkę, albo Drogą Rezerwatową albo Czarnym Duktem. Pamiętajmy ze zawsze skręcając w prawo na Drodze nad Spławami, stromym zjazdem dojedziemy do parkingu w Bielicach, skręcając natomiast w lewo pod górę dojedziemy do granicy z Republiką Czeską i dalej na czeskie trasy biegowe. W Górach Bialskich po stronie polskiej przygotowuje się około 40 kilometrów tras, Czesi utrzymują tych tras po swojej stronie na odcinku pomiędzy schroniskami Paprsek i Navrsi ponad 100 kilometrów. Jedziemy dalej prosto w kierunku Przełęczy Suchej, od skrętu na Mały Szengen do Przełęczy mamy około 9 kilometrów. Po drodze mijamy schron turystyczny, przy zielonym szlaku turystycznym, w którym możemy odpocząć. Po dotarciu na Przełęcz, warto jest się zatrzymać na krótki odpoczynek w schronie turystycznym, obok którego znajdują się też drewniane ławki  i stół doskonale nadające się do zrobienia pikniku. Przełęcz Sucha jest trzecią co do wysokości przełęczą w Gminie Stronie Śląskie, liczy sobie 1002 mnpm, można na nią dotrzeć do strony Nowej Morawy tzn. Drogą Marianny, od Bielic oraz od Przełęczy Dział (niebieskim szlakiem turystycznym). Po odpoczynku skręcamy w prawo, początkowo łagodnym a później stromym zjazdem w kierunku Wielkiego Rozdroża (niebieski szlak turystyczny). Po przejechaniu ok. 300 metrów, skręcamy ostro w prawo w tzn. Łącznik pomiędzy Czarnym Duktem a Wielkim Rozdrożem, trzeba bardzo uważać bo jest tutaj naprawdę stromo, dodatkowo do pokonania mamy dwa bardzo ostre zakręty. Po 600 metrowym zjeździe docieramy do kolejnej drogi, Czarnego Duktu, skręcamy w lewo w dół potoku i po około 3 kilometrach docieramy do parkingu w górnych Bielicach, miejscu startu naszej wycieczki.

„BIALSKIMI BEZDROŻAMI NA PRZEŁĘCZ SUCHĄ” - ważne uwagi

- na trasach poruszamy się po prawej stronie drogi,

- starajmy się nie rozpędzać z góry tak abyśmy nie mogli zapanować nad nartami w sytuacjach zagrożenia, ponieważ w Górach Bialskich zjazdy są strome z licznymi zakrętami,

- jeżeli jesteśmy turystami pieszymi, nie rozdeptujmy śladów przygotowanych przez ratrak dla biegaczy.

Do zobaczenia na trasach!

Zobacz na mapie
Newsletter

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez F.H. ORNATUS, Kalwaryjska 5, 30-509, Kraków , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane